Czat głosowy w League of Legends? A komu to potrzebne!? 126% więcej toksyczności

Stosunek Riot do wbudowanego komunikatora głosowego w League of Legends był zawsze jasny - byli mocno przeciwni. Ostatnio jednak jak sami przyznali, przemyśleli na nowo całą ideę Voice Chat'u i mimo wielu wyzwań, są gotowi na pewne zmiany.


1523014636 by anonymous 500

Wszyscy miłośnicy gier sieciowych a szczególnie typu MOBA jaką jest Liga, doskonale rozumieją potrzebę szybszej, sprawniejszej komunikacji. Nasuwa się raczej pytanie dlaczego jeszcze nie ma? Używać mikrofonu mogliśmy już kilkanaście lat temu chociażby w Counter Strike.

riot czat glosowy

Blog Ask Riot

Niedawno w patchu 8.6, Riot wprowadził ograniczony czat głosowy - tylko dla grup, dyskusja ożyła na nowo. Mając gotowy mechanizm, aż chciało by się pójść na żywioł i usłyszeć wreszcie z kim gramy oraz dać parę zapewne cennych, uwag podczas rankeda;)

nervalien czat

Jak sam Nervarien skomentował: "(...)szkoda, że tylko dla premade. Kogo to gó**o obchodzi?! Przecież każdy kto gra premade wejdzie na Teamspeak'a czy Skype'a czy cokolwiek innego (..)

Nie da się podważyć tego argumentu. Postaram się jednak obiektywnie spojrzeć na całą sprawę, również z punktu widzenia producenta oraz wysnuć jakieś rozwiązanie.

Czemu TAK

Za Voice Chatem przemawia na pewno nie porównywalnie lepsza komunikacja, rozgrywka jest za szybka by sprawnie pisać, często giniemy próbując napisać proste zdanie, najgorzej jest jednak, gdy któryś z team mate'ów wda się w dyskusję. Mi też się to zdarza i choć gram w Ligę już parę lat, nie pamiętam by taka dyskusja przyniosła kiedykolwiek, cokolwiek pozytywnego, traci natomiast cała drużyna, pisząc omija nas farma i tracimy świadomość mapy.

Czasem nawet łatwo zorientować się, którzy z przeciwników grają premade, ganki są o wiele lepiej synchronizowane, nie ma nieporozumień typu, który z graczy miał rozpocząć walkę, mniej żalu, mniej flame'u = lepszy gra.

Mocnym argumentem jest też fakt, że konkurencyjne gry jak Dota 2 czy cieszący się ogromną popularnością Overwatch, taką opcje posiadają i jakoś sobie radzą, czemu więc nie LoL? Wszyscy się chyba zgodzimy, że gra z rozmową jest po prostu ciekawsza, dla mnie to cała magia multiplayer - interakcja z prawdziwymi ludźmi nie A.I.

Czemu NIE

Uważam, że w mało której grze komunikacja z twórcami i słuchanie potrzeb użytkowników stoi na takim poziomie jak w League of Legends. Pamiętam moje przygody w jednej z części Call of Duty, można było śmiało powiedzieć ze około pół roku po premierze, gra była właściwie zrujnowana, w 90% gier spotykałem cheaterów, którzy nawet się z tym nie kryli a wręcz sprawiało im to radość. Nie chodziło o dyskretnego wall-hacka ale raczej god mode, którym nikt się nie interesował, żadnych patchy, żadnej odpowiedzi na błagalne krzyki użytkowników. Za to samo DLC w postaci 2 map kosztowało wtedy 60 zł. W lidze, komunikacja przebiega bardzo sprawnie, zawsze sobie to ceniłem w całej otoczce tego zjawiska - bo tak juz można nazwać 9 letni sukces gry. O każdej zmianie zostajemy poinformowani w ciekawy i przystępny sposób, wprowadzenie nerfów czy rozważanie nowej postaci jest argumentowane a zmiany przechodzą najpierw "kwarantannę" na serwerze testowym.

Musimy pamiętać, że perspektywa producenta różni się od perspektywy gracza i tak np. gdy dla nas prostym rozwiązaniem jest surowe banowanie trolli, graczy z dużą ilością Afk-ów czy po prostu wulgarnych i toksycznych - Rito musi patrzeć na ilość klientów, sprawne działanie całej community oraz opinie, skojarzenia wokół swojego produktu. Problem toksyczności Riot, widzi. Kiedyś padł pomysł od użytkowników "toksycznych wysp" (pomysł polegał na tym by toksyczni gracze byli parowani z innymi toksycznymi). Twórcy oficjalnie odpowiedzieli, że celem oraz ideą gry nie jest izolacja toksycznych graczy ale ich przywrócenie do społeczności i dawanie przykładu. Chociaż nie raz potrafię się mocno zapowietrzyć po przegranym rankedzie, to pod tą ideą się podpisuję. Tak to powinno wyglądać i to nie tylko w grach, a chociaż to "tylko gierki" to trzeba pamiętać, że dużo młodszych użytkowników spędza przy nich znaczną część wolnego czasu.

b9d309816d85a7c7cd4d88f3de800dab10833f7e hq

League of Legends i tak uchodzi już za jedną z gier z największą ilością "Salty" użytkowników (Salty - nieokrzesany, wulgarny, pikantny) Dolanie oliwy do ognia w postaci następnego narzędzia do plucia jadem może ostatecznie bardziej zaszkodzić.

a1a1

Zapis czatu z jednej z moich gier

Na youtube pojawią się szoty pokroju "angry freaking kid insult..." a internet chętnie podłapie i rozsieje. Czasem, kłótnie zaczynają się już w oknie wyboru postaci, zapewne spotkaliście się z "mid or troll" mimo od dłuższego czasu narzucanych dwóch lini do wyboru. Osobiście obawiam się, że gry skupiły by się w dużo większym stopniu niż teraz, na kłótni i udowadnianiu sobie nawzajem kto zawinił, niż na chęci wygranej.

Badania? 126% więcej toksyczności!

Trzy lata temu temu jeden z pracowników Riot, wypowiedział się na łamach serwisu Reddit w następujący sposób:

"W naszych badaniach (...) gracze w czacie głosowym wykazali o 126% więcej toksyczności niż w czacie tekstowym. Gracze w rozmowach głosowych z nieznajomymi również otrzymywali o 47% więcej raportów w porównaniu do graczy spoza czatu głosowego.

W badaniu przeprowadzonym przez Uniwersytet Stanowy w Ohio (..), pokazują one, że kobiety otrzymują o 300% więcej nękania w porównaniu do mężczyzn, od razu gdy użytkownicy usłyszą damski głos"

reddit Lol

Źródło: reddit.com (niestety linki nie działają)

Mute - Sound good doesn't work

W paru dyskusjach jakie obserwowałem na facebooku'u pada argument, że przecież istnieje opcja Mute i z nikim nie trzeba się kłócić. Niestety, brzmi dobrze ale nie działa. Czym opcja mute miała by się różnić od tej, która jest teraz na czacie, jak obserwujemy, w zdecydowanej większości wygrywają emocje, mało kto pomimo wyzwisk korzysta z przycisku mute i stara się wygrać.

soundsgood

Dochodzi też kwestia poszczególnych języków na serwerach, o ile na North America wszyscy mogli by rozmawiać sprawnie razem o tyle na naszym Europe Nordic & East, panuje sześć języków - Czeski, Angielski, Grecki, Bułgarski, Polski i Rumuński.

We Need a Hero

Moim skromnym zdaniem, jest jedno proste rozwiązanie całego tego problemu jednak na ile znam dotychczasową politykę Riot, wiem że na taki krok się nie zdecydują. Byłby to regulowany dostęp do publicznego Voice Chata. W tej chwili już mamy nowy wskaźnik poziomu honoru, czyli w miarę wymierną skalę toksyczności.

W ten sam sposób można by zabierać i dawać dostęp do mikrofonu publicznego. Dalej może się zapędzę gdyż nie zajmuję się programowaniem, ale czy trudne w praktyce było by działanie algorytmu wychwytującego większość klasycznych w grze wyzwisk?

Sam jestem wielkim fanem Ligi i z chęcią zobaczył bym jak sprawdza się nowa możliwość rozmowy, nie chciał bym jednak by okazało się to PR-owym strzałem w stopę. A co Wy myślicie? Zapraszam do dyskusji.

 

Piotr
HardLab.pl
piotr(at)hardlab.pl

 

 

HARDLAB BIALE

HardLab to serwis blogowy na którym znajdziesz aktualne informacje związane z branżą technologiczną, tym co nas otacza oraz tym co dzieje się w internecie.