Nowe przepisy dotyczące użytkowania dronów w Polsce

Fani dronów muszą dostosować się do aktualnych przepisów związanych z użytkowaniem bezzałogowych maszyn latających. Niedawno zostały wprowadzone pewne zmiany, które wielu ocenia na dobre, pod względem bezpieczeństwa osób postronnych.

W wyniku tego drony wyróżnia się na poniżej 0.6 kg i cięższe. Posługiwanie się tą drugą kategorią dronów, rekreacyjnie bądź sportowo, jest możliwe, gdy zachowujemy odległość minimum 100 metrów od zabudowy miejscowości miast, osiedli i zgromadzeń ludzi na wolnym powietrzu. Dodatkowo należy zachować odległość minimum 30 metrów od pojedynczych pojazdów, obiektów budowlanych i osób.

W przypadku mniejszej wagi drona, poniżej 0.6 kg, wyżej wymienione przepisy nas nie dotyczą. Oznacza to, że coraz większe wymagania są kierowane w stosunku do cięższych dronów, które są wykorzystywane do zadań specjalnych. W celu ich użytkowania należy uzyskać odpowiednie świadectwo kwalifikacji oraz zdać egzamin. A sam dron będzie musiał posiadać niejaką tablicę identyfikacyjną, na której pojawia się nazwa właściciela, a zarazem odpowiednie oświetlenie. Sam operator jest zobowiązany nosić kamizelkę odblaskową.

Takie i pozostałe przepisy z zakresu użytkowania cięższych dronów uzyskujemy na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Terminologia w prawie lotniczym
Rolę "Operatora" pełni osoba sterująca modelem latającym, dronem bądź bezzałogowym statkiem powietrznym. Natomiast sam dron wchodzi z pojęcie "Modelu latającego", który oznacza urządzenie latające stosowane w celach rekreacyjno-sportowych. Natomiast "Bezzałogowy statek powietrzny" to urządzenie, które jest wykorzystywane w celach komercyjnych i zarobkowych.

przepisy dotyczące użytkowania dronów w Polsce

Wszystkie przepisy dotyczące odpowiedzialności operatora pojawiają się w załączniku 1 i 2 w nowym Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 8 sierpnia 2016.

Wg niego operator modelu latającego i bezzałogowego statku:
- zachowuje szczególną ostrożność,
- nie utrudnia ruchu lotniczego,
- unika wywołania zagrożenia bezpieczeństwa, także w ruchu lotniczym,
- nie naraża kogokolwiek na stratę i szkodę, nie zakłóca spokoju i porządku publicznego.
- nie prowadzi do kolizji z pozostałymi statkami powietrznymi,
- zapewnia pierwszeństwo statkom powietrznym,
- używa BSP bądź model latający zgodnie z zaleceniami producenta,
- odpowiada za wszystkie decyzje związane z lotem urządzenia i jego poprawność,
- używa tylko urządzeń latających sprawnych technicznie.

Takie same przepisy dla każdego
Dla wszystkich operatorów dronów są stosowane te same przepisy lotnicze. Nie ma żadnych różnic związanych z celem lotu takich urządzeń. Zarówno te wykorzystywane rekreacyjnie, komercyjnie i sportowo, muszą przestrzegać aktualnych przepisów. Operatorzy mogą jednak pozyskać dodatkowe możliwości, jeśli uzyskają świadectwo kwalifikacji UAVO. Dla "Operatorów dronów" zostało przydzielone jeszcze rozporządzenie dotyczące przepisów obowiązujących pozostały personel lotniczy, a mianowicie lotniarzy, pilotów i spadochroniarzy. Takich przepisów jest wiele, dlatego warto na podstawie tego artykułu ocenić, jakie zasady musimy przestrzegać podczas użytkowania naszych urządzeń bezzałogowych.

Zakres ubezpieczenia OC
Ocenia się, że Operatorzy dronów, czyli tak zwanych "bezzałogowych statków powietrznych" do masy 20 kg, zmuszeni są na zakupienie gwarancyjnego ubezpieczenia OC, których zakres obejmowałby szkody wyrządzone osobom trzecim w przypadku 1 zdarzenia. Równowartość takiego ubezpieczenia OC wynosi minimum 3000 SDR, gdzie "SDR" oznacza Specjalne Prawa Ciągnięcia. Pełni rolę międzynarodowej jednostki wymiany bezgotówkowej, którą stworzył Międzynarodowy Fundusz Walutowy.

"Przestrzeń powietrza"
Operatorzy dronów nie mają możliwości użytkowania ich powyżej 3 km nad ziemią. A oznacza to, że najważniejsza jest dla nich przestrzeń powietrza do około 3 km. Gdzie natomiast mogą latać urządzenia bezzałogowe?

przestrzeń lotnicza dla dronów w Polsce

Należy spełnić minimum 3 kryteria:
Po pierwsze loty odbywają się w zasięgu wzroku operatora.
Po drugie maksymalna waga naszego drona wynosi poniżej 25 kg.
Po trzecie loty naszego drona mają charakter sportowo-rekreacyjny.

Dzięki dostosowaniu się do tych 3 kryteriów mamy możliwość poruszania się naszym dronem na terenie całego kraju bez posiadania specjalnych zezwoleń.

Przekroczenie podstawowej wagi drona, 25 kg, wymaga od operatora uzyskania pozwolenia wydanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dzięki niemu będzie miał pozwolenie na użytkowanie drona w strefie kontrolowanej C, która sięga od 3 km do 20 km nad ziemią.

Nie ma znaczenia czy dron będziemy użytkowali przy użyciu sprzętu FPV (kamerę z widokiem) czy opierali się na wzroku "Operatora", zasady lotu w obu przypadkach okazują się takie same. Wymaganym wyposażeniem urządzenia bezzałogowego jest nawigacja i komunikacja (łączność radiowa, transponder) wraz z planem lotu.

Każdy "Operator" ma możliwość zarezerwować przestrzeń EA/ROL, co pozwala na uzyskanie wydzielonej strefy. Jest ona następnie opublikowana w AIP do użytku własnego.

W przypadku zastosowania drona do celów komercyjnych i biznesowych operator musi posiadać certyfikat UAVO wydany przez ULC.

Strefy powietrzne w Polsce są dokładnie opisane w nakładce dostosowanej do mapy Google. Dostępna jest pod tym linkiem https://www.google.com/maps/d/viewer?z=7&mid=1eOwyB0F5ZW0n2jbv0pX59f9O1xM.Pod nim znajduje się oficjalny zbiór informacji lotniczych wydanych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej oraz informacji o charakterze stałym.

Jeśli interesują nas informacje o planowanych strefach elastycznych, to warto skorzystać z drugiej nakładki na mapy Google, znajdującej się pod tym linkiem https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?hl=pl&z=7&mid=1Tka2AlCaVoB6zHpPXT-2neiS9Gg

Aktualne Akty Prawne obowiązuje w Polsce:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 8 sierpnia 2016 roku,
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 22 stycznia 2015 roku na temat przepisów ruchu lotniczego,
Komunikat Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 25 marca 2014 roku na temat naruszania przepisów dotyczących lotów modelami latającymi i bezzałogowymi statkami powietrznymi,
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 roku na temat świadectw kwalifikacji,
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 czerwca 2010 roku na temat zakazów i ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące,
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 roku dotyczące polskiej przestrzeni powietrznej i szczegółowych warunków oraz sposobów korzystania z niej.
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 roku na temat przepisów technicznych i eksploatacyjnych na temat statków powietrznych kategorii specjalnej, nieobjęte nadzorem EASA,

Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody,
Ustawa z dnia 3 lipca 2002 roku Prawo Lotnicze,
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny,
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawach autorskich i prawach pokrewnych,
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks Cywilny.

Każdy właściciel drona musi więc zapoznać się z aktualnymi przepisami, które co pewien czas podlegają pewnym zmianom. Natomiast te podstawowe są już niezmienne od wielu lat.

 

 

Szymon
HardLab.pl


 

HARDLAB BIALE

HardLab to serwis blogowy na którym znajdziesz aktualne informacje związane z branżą technologiczną, tym co nas otacza oraz tym co dzieje się w internecie.